Friday, September 7, 2012

Malu aku dengan manusia zaman sekarang

Assalamualaikum dan salam sejahtera!
Pernah tak korang semua rase malu dengan keadaan sekeliling pada zaman sekarang?? Jujur saye katekan,bile buka saje berita di tv,bace suratkhabar dan bace news online,mesti tak sah dengan pembuangan dan penderaan sesama manusia.Saye pernah terfikir ape akan jadi pada semua manusia kalau sifat keperikemanusiaan sudah tiada lagi dan setiap insan yang hidup?? Mesti hidup umpama mati,tiada kasih sayang dan kebahagiaan yang wujud pun pade waktu tu...Cube kite semua renung-renungkan,jikalau Allah menarik kesemua nikmat yang ade pade kite sekarang atau lebih senang,kite kembali ke zaman penjajahan di mana semua titik-titik hitam terkumpul,mahukah anda semua melalu detik-detik hitam itu? Jikalau ditanyakan kembali kepade saye,saye lebih sanggup mati menghadap Illah daripade menempuh kembali detik hitam tersebut.Saye dapat rasekan kesengsaraan setiap manusia yang hidup pada zaman tu,takkanlah korang semua dapat rasekan...Mustahil kerana sejak kecil semua yang saye perkatakan ini telah diterapkan oleh ibubapa,guru dan ustaz di mane saje kite berada...

Kalau kite bandingkan diri ini dengan haiwan,bukankah manusia lebih tinggi martabatnye? tetapi kenape ade sesetengah manusia sanggup memperlakukan sesama manusia dengan begitu teruk sekali sehingga jatuh martabat kite sebagai manusia kepade makhluk bergelar haiwan?
Haiwan sanggup melindungi sesama mereka kerana sayang mereka apatah lagi kite yang mempunyai perasaan manusia tetapi seperti kite tidak mempunyai perasaan bagi seorang manusia.
Sanggup mendera anak sendiri,membunuh anak sendiri dan memperlakukan mereka seperti patung tak bernyawa.
Tolonglah,bayi sendiri hasil dari darah daging sendiri,walaupun ianya hasil haram, kot ye pun tak sanggup bagi lah sesiape yang inginkan anak tetapi tidak tercapai hasratnye tu...Kalau dah salah sendiri bertanggungjawab lah sikit,at least jangan bunuh-membunuh...hasil haram atau tak bayi/budak tu bernyawa bukan tak bernyawa,janganlah diperlakukan seperti barang lame...even haiwan pun tak berperangai macam ni.Malulah kite dengan generasi akan datang...kalau dah taw diri tu masih terkontang-kanting,pernah tak korang terfikir akibat sebelum korang buat bende terkutuk tu...Jujur saye sendiri sosial malah kebanyakan saye lebih rapat dengan lelaki dari perempuan kerana saye dibesarkan oleh suasana dikelilingi lelaki tetapi at least bile kite peka dengan masalah sosial sekarang kenelah ingat dengan setiap langkah yang kite buat ade akibatnye...Bak kate orang berpada-pada sebelum susah...ade akal fikiran yang dikurniakan Allah kenape tak gune dengan sebaik mungkin,at least gunekan supaya diri tu tak tercemar dengan bende yang terkutuk tu...tak boleh tunggu kawin ker kalau nak buat bende ni semua?? kesian tengok korang yg terjebak tuh...dah buat baru nak sesal,ape gunenye kalau sesal kemudian...
Kepada yang dah anak yang halal zuriatnye! *serious! baru sekarang perasaan diri ni membebel macam makcik! Eh! spoiled betullah aku ni!* Balik semule,kalau allah dah bagi zuriat yg halal tu,jagelah...Budak tu nakal macam mane pun dari darah daging kau! zuriat Allah yang sungguh nikmat,berharga dan istimewa buat kite semua,kenape nak bazirkannye...Ade dikalangan orang yg berkahwin tetapi tidak dikurniakan zuriat dan inginkan zuriat mereka sendiri untuk mendapat anak dari darah daging mereka sendiri tetapi apekah malang mereka hanya mampu mengambil anak angkat dan menganggap anak itu seperti anak mereka sendiri walaupun susah macam mane pun.Sedih tengok kanak-kanak yang baru je beberape bulan tetapi sudah menjadi mangsa penderaan yang sungguh menyedihkan dan menyayat hati...pernah terfikir tak kalau korang didera seperti mane korang dera budak yang tak bersalah tu?? mesti korang meremang bulu roma dengan hanya memikirkannya...kite hidup mesti saling sayang menyayangi antara anak dan ibubapa bukan sebaliknya...Bukankah Allah sudah mengatakan bahaawa anak zuriat kite ini adalah salah satu tanggungjawab yang akan dipersoalkan ketika di padang masyar nanti?? Besar satu tanggungjawab itu apabile menjage anak tak kirelah anak itu dari darah daging kite sendiri atau bukan...

Oklah! nak out! Agak-agak ade rase ape yang saye cakap ade logik dan menepati ape yang orang-orang tua selalu larangkan,korang pikirlah sendiri...Sendiri punya akal,punya hidup pandai-pandailah uruskan,saye hanye membimbing korang semua dan menerangkan tentang masalah yg making entah tak tau nak cakap ape..Tapi bile saye cakap pandai urus sendiri tu,maksudnye janganlah hidup suke menyusahkan orang terutama keluarge,jatuh luluh hati mereka nanti...Assalamualaikum dan salam sejahtera! Renung-renungkanlah ape yg saye katekan ni untuk kebaikan korang juga ^^ !
Terima kasih sudi membace entry saye! Jangan lupa untuk komen dan like ^^

2 comments:

  1. sebab takder keja-meh komen..... setuju sesangat lah, dunia sekarng dengan dulu lain bebeno. bagai ragbi dengan batu seremban (tak tau eja camner). Tapi, alhamdulillah-syukur lahir dalam islam dan samapi sekarang masih islam. Terima kasih Allah.

    ReplyDelete
  2. sedey sangatkan dengar..tambah2 yang baru2 ni flush masuk toilet..kejam.. :(

    Apa2 pun..jemput datang ke http://befacloset.blogspot.com/

    dah follow blog slumber nie..:)

    ReplyDelete

Salam para pembaca dihormati sekalian! komen la...Nina hargai sangat-sangat jasa korang =)

Hak Milik Cipta Oleh NinaMissKechik Selamanya